Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького – єдиний навчальний заклад в Україні, який готує офіцерів-прикордонників.
Свою історію вона розпочала у 1992 році, коли на базі Хмельницького вищого артилерійського командного училища створили Інститут Прикордонних військ України, який і виріс у Національну академію. За цей час навчальний заклад випустив тисячі фахівців, які охороняють українські кордони, а нині боронять їх у складі бойових підрозділів.
Гасло академії – «Amat victoria curam», що в перекладі з латини означає «Перемога любить підготовку».
Про те, яких фахівців готують в Академії, як змінилася навчальна програма в умовах повномасштабної війни, хто навчає курсантів та випускників, якими пишається заклад, в інтерв’ю Укрінформу розповів ректор, кандидат педагогічних наук, доцент, генерал-майор Олександр Луцький.
АКЦЕНТ НА ПІДГОТОВЦІ ВИСОКОПРОФЕСІЙНИХ ОФІЦЕРІВ-ПАТРІОТІВ
- Олександре Леонтійовичу, розкажіть, чим ви займалися до того, як стати ректором Національної академії Державної прикордонної служби? Як будували свою військову кар’єру, як стали генералом?
- У моїй сім’ї не було військових. Там, де я народився і навчався, дислокувалася військова частина, тож коли бачив військових, мені було цікаво, тому пішов навчатися в Хмельницьке вище артилерійське командне училище. Там я і проходив службу, а коли у 1992 році на його базі створили Інститут Прикордонних військ України, став прикордонником і працював у цьому навчальному закладі.
Продовжив військову службу на посаді командира Чопського прикордонного загону, далі поїхав служити в Донецький прикордонний загін, після чого знову повернувся в академію, пройшов різні посади в її управлінні і став начальником факультету. У 2014 році у складі зведеного загону я поїхав на Кримський перешийок, далі був призначений начальником штабу тактичного угрупування «Кордон», начальником штабу Азово-Чорноморського регіонального управління Держприкордонслужби, якийсь час проходив службу в Житомирі, а потім – знову на сході України. В академію повернувся у 2020 році, узяв участь у конкурсі на посаду ректора.
Коли я став ректором, поставив перед собою два головних завдання. Перше – треба формувати не лише фахівця з професійними знаннями, а патріота нашої держави. Друге – потрібно дати йому фундаментальні практичні знання. У результаті ми отримаємо високопрофесійного офіцера, який буде патріотом, готовим захищати нашу державу. Думаю, з цими пріоритетами я не помилився.
Щодо до того, як стати генералом: треба, аби подобалося те, чим займаєшся. Мені завжди подобалася ця робота.
АКАДЕМІЯ ГОТУЄ ФАХІВЦІВ ЗА СТАНДАРТАМИ НАТО
- Яких фахівців готує академія?
- Академія готує офіцерів-прикордонників тактичного, оперативно-тактичного та стратегічного рівнів.
У нас є чотири факультети, в структурі яких 21 кафедра.
Факультет професійної освіти та лідерства здійснює підготовку офіцерів Державної прикордонної служби за трьома спеціальностями: «Безпека державного кордону», «Правоохоронна діяльність у прикордонній сфері», «Національна безпека».
Факультет безпеки державного кордону проводить підготовку за спеціальностями «Безпека державного кордону» та «Підготовка офіцерів управління кінологічних підрозділів». У навчальному процесі ми враховуємо вимоги війни і те, що вона вимагає освоєння нових знань та навичок.
Факультет правоохоронної діяльності готує фахівців за спеціальністю «Правоохоронна діяльність у прикордонній сфері». Його випускники займають посади керівників оперативно-розшукових підрозділів, які забезпечують охорону державного кордону, здобувають відповідну інформацію щодо стану на кордоні й адміністративно-юрисдикційних підрозділів.
Один із найскладніших в нашій академії – факультет забезпечення оперативно-службової діяльності. На ньому ми здійснюємо підготовку за спеціальностями «Безпека державного кордону», «Електронні комунікації та радіотехніка», «Психологія», «Філологія».
Уже понад два роки ми готуємо фахівців за стандартами НАТО. Схожими до нас є прикордонні відомства деяких країн Європейського Союзу, наприклад, Фінляндія, де прикордонники є військовослужбовцями і в разі військових дій стають силами безпеки та оборони.
Окрім того, в нашій академії є докторантура та ад’юнктура (аспірантура, – ред.).
Із початку повномасштабного вторгнення ми прийняли в своє підпорядкування військовий ліцей Державної прикордонної служби України.
В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОСИЛИЛИ ВІЙСЬКОВУ СКЛАДОВУ
- Чи з початку повномасштабної війни змінилася кількість тих, хто хоче навчатися в академії?
- Під час війни ми не тільки виконуємо державне замовлення, а на деяких спеціальностях при вступі абітурієнтів у нас конкурс один до чотирьох.
- Яке у вас відсоткове співвідношення дівчат та хлопців серед курсантів?
- Загалом в нашій академії до 25% жінок, а щодо курсанток – то їх близько 15%. Курсанти і курсантки на рівних умовах виконують усі завдання, які на них покладаються, і жодних проблем із цим немає.
- Які основні зміни вносилися до навчальних програм і підготовки курсантів із огляду на те, що в Україні триває війна?
- З 2014 року, від початку російської агресії проти України, Національна академія активно розпочала змінювати освітній процес, в якому посилили військову складову. Система підготовки в нас така, що до 70% загального навчання курсантів – це прикордонно-військова складова. Практичні заняття в курсантів у польових умовах складають не менше 30%, з яких до 10% – у нічний час доби.
Із початку повномасштабного вторгнення військовослужбовці академії беруть активну участь у захисті суверенітету нашої країни. Прикордонні підрозділи здійснювали оборону Мощуна, Києва, Гостомеля, Бучі і продовжують виконувати бойові завдання на сході, півдні та півночі країни.
Ми систематично інформуємо наших курсантів, науково-педагогічний склад про події, які відбуваються на фронті, аналізуємо, як діють наші підрозділи в бою. Кожен військовослужбовець, який виїжджає в район бойових дій, після повернення пише розгорнутий звіт, який розглядається і враховується в навчально-методичних матеріалах та освітніх програмах.
Ми також обмінюємося досвідом із військовими та цивільними навчальними закладами в Україні та подібними за кордоном.
«ВИКЛАДАЧ НЕ МАЄ МОРАЛЬНОГО ПРАВА ПРАЦЮВАТИ З КУРСАНТАМИ, ЯКЩО НЕ ЗНАЄ, ЩО ТАКЕ ВІЙНА»
- Чи залучаєте до навчання курсантів військових із бойовим досвідом?
- Із початку приходу на посаду ректора я відстоював позицію, що викладач повинен мати практичний досвід, пройти кордон, війну, після чого він може викладати. Наша вчена рада передбачила це у вимогах до науково-педагогічного складу.
Обов’язковою умовою для всіх наших викладачів є здобуття бойового досвіду. Вони виїжджають, як мінімум, на 90 діб, і виконують бойові завдання в складі підрозділів Держприкордонслужби. Викладач не має морального права викладати і керувати нашими курсантами, якщо він сам не знає, що таке війна. У нас велика кількість курсантів, особливо на першому та другому курсах, є учасниками бойових дій, тому викладачеві важко розповідати їм теоретичні основи, якщо він сам не має практичного бойового досвіду.
У нас є суто теоретичні дисципліни, як, наприклад, вища математика, викладачам яких не потрібно мати бойового досвіду.
- Розкажіть, чи мають ваші курсанти можливість проходити навчання за кордоном? Чи ділиться академія з іноземними партнерами своїм досвідом підготовки кадрів?
- Велика частина наших курсантів та викладачів проходять навчання та стажування за межами країни. Із 2021 року вже понад 200 курсантів та 110 осіб науково-педагогічного складу пройшли навчання за кордоном. Щодо географії, то це такі країни, як Польща, Естонія, Латвія, Чехія, Словаччина, Туреччина, Іспанія, Португалія, Франція, Велика Британія, Сполученні Штати Америки. Також близько 440 осіб нашого персоналу взяли участь у навчальних курсах в Україні із залученням іноземних тренерів.
Академію відвідують численні іноземні делегації, і всіх цікавить, як у цих умовах ми проводимо освітній процес та яким чином враховуємо в ньому досвід війни. З 2021 року ми провели понад 260 міжнародних заходів, забезпечили 28 прийомів міжнародних делегацій.
Наш досвід переймають країни Європейського Союзу, в тому числі й Республіка Польща. Вони розуміють, що загроза існує не тільки для України, а й для всієї Європи, тому усвідомлюють необхідність озброювати своїх прикордонників. Ми вже маємо чому навчати наших сусідів.
РАЦІОНАЛІЗАТОРСЬКА І ВИНАХІДНИЦЬКА РОБОТА
- Чи можете поділитися, над якими розробками для армії працює академія?
- Науку ми в основному спрямовуємо в площину практичної реалізації, бо не може бути наука для науки. Усі дослідження наших науковців пов’язані з військовою складовою і мають бути втілені не лише в освітній процес, а й на практиці. У нас є гарні результати дослідницької роботи. Зокрема, це патенти щодо вдосконалення зразків озброєння і військової техніки для ефективної відсічі збройній агресії.
У 2024 році Національна академія отримала два патенти на корисну модель, над чим працювали 10 наших винахідників.
- Після навчання випускники академії отримують розподіл відповідно до свого рейтингу. А куди найчастіше вони йдуть служити?
- Випускники Національної академії, відповідно до рейтингу, розподіляються на вакантні посади в усі підрозділи та органи охорони державного кордону. За власним бажанням вони можуть обрати подальше проходження військової служби у бойових підрозділах нашого відомства.
13 ВИПУСКНИКІВ АКАДЕМІЇ МАЮТЬ ЗВАННЯ «ГЕРОЙ УКРАЇНИ»
- А що вам найбільше запам’ятовується про своїх випускників?
- Про випускників академії гарні відгуки. Практично все керівництво Державної прикордонної служби України – це наші випускники, також їх багато серед народних депутатів, керівників органів влади.
23 прикордонники, з яких 13 випускників Національної академії Державної прикордонної служби України ім. Б. Хмельницького, отримали звання «Герой України». Один із них – оборонець Маріуполя, герой «Азовсталі», який нещодавно був звільнений з полону, проходить службу в академії та навчається на ад’юнктурі. На жаль, дев’ятеро випускників мають посмертне звання Героя України. Ми пишаємося нашими випускниками і саме на прикладі їхніх героїчних вчинків виховуємо молоде покоління офіцерів, патріотів своєї країни.
Майже 250 наших випускників удостоєні й інших державних нагород. У нас є героїчні курсанти 1-го та 2-го курсів, які вже воювали й отримали нагороди.
- Чого, на вашу думку, не вистачає зараз на наших західних кордонах? Всім відомі ситуації, коли на кордоні з Польщею потрібно довго стояти в черзі, натомість при поверненні в Україну все проходить швидко. Справа у людях, техніці, чи є інші фактори?
- Є технічні і технологічні можливості пунктів пропуску. В першу чергу, для збільшення їхньої пропускної спроможності треба розбудовувати інфраструктуру, а це вимагає коштів. Окрім того, в межах підписаних із партнерами угод визначено кількість транспорту, який можливо пропустити за певний проміжок часу.
Кожна країна здійснює охорону своїх національних інтересів. Із початком повномасштабного вторгнення суміжні країни посилили безпекову складову, вони більш ретельно проводять огляд усіх транспортних засобів з України на в’їзд до країн Європейського Союзу, а це, відповідно, вимагає більше часу.
- Академія вже розпочала профорієнтаційні заходи серед випускників шкіл. А що, окрім бажання, потрібно, аби стати курсантом вашої академії?
- По-перше, треба прийти в найближчий рекрутинговий центр і написати заяву, щоб сформувати особову справу. Це також можна зробити через наш відділ профорієнтаційної роботи. Далі треба пройти військово-лікарську комісію, скласти мультипредметні тести, пройти професійно-психологічний відбір і здати фізичну підготовку.
Ірина Чириця, Житомир
Фото надані пресслужбою НАДПСУ