
Бензин із «градусом»: що варто знати про пальне з біоетанолом
З 1 травня 2025 року в Україні стає обов’язковим використання біокомпонентів (спирту, біоетанолу) у бензинах. Відповідні зміни до законодавства були прийняті Верховною Радою ще на початку червня минулого року й обумовлені процесом євроінтеграції. Водночас, нововведення викликає низку питань – зокрема, чи не шкодить бензин із біоетанолом двигунам та як вплине на вартість пального. Укрінформ коротко пояснює.

ЩО ТАКЕ БЕНЗИНОВИЙ “КОКТЕЙЛЬ”?
У законодавстві передбачено, що вміст біоетанолу чи інших біокомпонентів (біобутанолу, біометанолу тощо) у бензинах має бути не менше 5%. Є винятки – бензини з октановим числом 98 і вище, в також бензини, що доставляються для потреб Міністерства оборони, Держрезерву та для створення мінімальних запасів нафти і нафтопродуктів.
Змішування бензинів із біокомпонентами може здійснюватися лише у місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі, де загальна місткість резервуарів для зберігання пального становить не менше 1500 кубометрів. Крім того, власник нафтобази, де змішується пальне, повинен бути також власником акредитованої випробувальної лабораторії для визначення якості пального, або мати договір із такою лабораторією.
На кожну партію бензину із біоетанолом має бути складений паспорт якості.
За недотримання вимог про наявність у бензинах біокомпонентів – на виробників, імпортерів чи продавців пального накладатиметься штраф – 7 прожиткових мінімумів на кожні 1000 л бензину (станом на 1 травня 2025 року – 21 196 грн на 1000 л).
ЧОМУ БЕНЗИН ТЕПЕР МАЄ БУТИ «БІО…»?
Загалом, використання бензину з біокомпонентами – це одне з євроінтеграційних зобов’язань України.
“Це вимоги, які так чи інакше застосовуються до всіх країн-членів ЄС, діють у цих країнах та висуваються до країн, які претендують на членство в Євросоюзі. У більшості цих країн біоетанол із бензином змішується вже досить давно”, – пояснив народний депутат Ярослав Железняк.
Він зауважив, що деякі європейські країни уже перейшли від додавання 5% біоетанолу у бензин до створення сумішей із часткою у 10% біокомпонентів.

Бензин із біоетанолом чи іншими біокомпонентами вважається більш екологічним, аніж чистий бензин. Так, за дослідженнями лабораторії Міністерства енергетики США, додавання біоетанолу зменшує викиди СО₂ на 44-52%. Тому використання біокомпонентів пального на транспорті є частиною загальної екологічної політики Євросоюзу.
Железняк наголошує, що Україна, як країна з розвиненою аграрною галуззю, має хороші можливості самостійно виробляти біоетанол. Понад те, наша країна вже є експортером цього біокомпоненту, зокрема, до ЄС. “У 2024 році українські заводи виробили 92 тис. тонн біоетанолу”, – каже нардеп. Із цього обсягу левова частка – 95% – відправилася на експорт.
Водночас, обов’язковість використання біопалива у транспорті в нашій країні може зіштовхнутися з певними проблемами.
“Ця проблема називається «Російська Федерація», яка обстрілює нафтобази”, – каже Железняк. Крім того, для замішування пального безпосередньо на нафтобазах останні потрібно модернізовувати – що важко робити в умовах обстрілів. Тому великі мережі АЗС поки що планують суміш бензину й біоетанолу імпортувати.
Інше питання – а що буде з цінами на заправках? Народний депутат стверджує, що бензин може здорожчати на 50-80 коп. за літр. Однак, якщо нафта на світових ринках буде далі дешевшати, то зростання може й не відбутися.
“Через зниження цін на нафту очікуємо на зниження цін на колонках вже у травні – в межах 1 грн на бензинах і 2 грн на дизпальному”, – прокоментував Укрінформу директор консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн.

ЧИ ВАРТО ТРИВОЖИТИСЯ ВОДІЯМ?
Звісно, водії дещо тривожаться через ці регуляторні зміни на паливному ринку. Головне питання, яке їх турбує – як упливатиме тривале використання пального з біокомпонентами на двигуни внутрішнього згоряння. Треба визнати, тривоги небезпідставні.
“Спирт гігроскопічний, натягує воду, що з часом може призвести до
розшарування на спирт, воду та низкооктановий бензин. Щоб цього не сталося, треба зачистити резервуари на нафтобазах та АЗС, бензовози, а також постійно моніторити в подальшому з використанням спеціальних маркерів води”, – пояснив Куюн.
За його словами, великі мережі працювали над цим як мінімум протягом останнього місяця. (Закон, який, нагадаємо, прийняли мало не рік тому, дав перехідний період для підготовки до впровадження норми, – ред.). А от щодо сумлінності невеликих мереж із низькими цінами, периферійних гравців ринку – виникають сумніви.
Тому Куюн радить утриматися від купівлі дешевого бензину – принаймні, у перші місяці дії нових вимог. А також – зберігати чеки із заправок на випадок виникнення питань до якості пального.
У коментарі Укрінформу експерт радить також слідкувати за строками зберігання пального. “За умови купівлі якісного Е5 (так позначається бензин із вмістом 5% біоетанолу) його термін зберігання складає не більше 6 місяців. Але оскільки забезпечити належні умови зберігання, особливо взимку, проблематично, то тривале зберігання цього пального не рекомендується”, – каже Куюн. – Умовно, якщо ставимо машину на зимове зберігання, бак спустошуємо”.
Він зазначив, що біопальне придатне для використання в усіх інжекторних двигунах, але треба памʼятати, що “про запас” його купувати не треба, аби не зіпсувалося.
Окремо експерт підкреслив, що по дизельному пальному жодних нововведень щодо змішування із біокомпонентами немає й не передбачається. Тому власникам автівок із дизельними двигунами хвилюватися не варто.
Вікторія Наконечна, Київ
Перше фото: Engin Akyurt/Pixabay