
Китай відмовляється від транзиту товарів через Росію
Минулого тижня лідери Китаю пообіцяли підтримати залізничний експрес «Китай-Європа» – суходольне вантажне сполучення, що стало символом амбітного прагнення Пекіну відновити давній «Шовковий шлях».
Утім реальність в умовах російсько-української війни є такою, що обсяг перевезень міжконтинентальною залізничною лінією через РФ та Білорусь уже півроку знижується. Фактично Китай та РФ опинилися на порозі нової торговельної війни.
Причина – на шляху транспортування вантажів через територію РФ російська влада вилучає значну частину китайських товарів. Логістичні компанії втрачають довіру до російського логістичного проєкту.
«Ми не наважуємося відправляти товари залізницею ще з листопада 2024-го», – заявив ЗМІ Ендрю Цзян, генеральний менеджер транспортно-експедиторської компанії Air Sea Transport в Шанхаї.
РОСІЙСЬКА ЗАБОРОНА НА КИТАЙСЬКІ ТОВАРИ
В жовтні 2024-го Москва заборонила транзит через територію РФ цілої низки товарів. Зокрема, – вантажів подвійного призначення, таких як механічні та електронні вироби, що потенційно можуть бути використані на фронтах російсько-української війни. Заборона торкнулася тисяч контейнерів, відправлених з Китаю до Європи через мережу російської залізниці.
Для довідки – близько 80 тисяч шестиметрових вантажних контейнерів з китайськими товарами перетинають Росію щомісяця залізницею, прямуючи на європейський ринок. Нові правила заборони торкнулися кількох тисяч із них. Цей товар було конфісковано та привласнено росіянами.
Багато китайських компаній дізналися про заборону лише через кілька тижнів після її запровадження. До того часу російська влада вже конфіскувала значну частину вантажів. По суті це був звичайний грабунок під прикриттям недопущення експорту товарів подвійного призначення. Заборона призвела до загального обвалу товаропотоку на залізничній магістралі з Китаю до Європи через РФ та Білорусь.
МАСОВІ КОНФІСКАЦІЇ – ЗВИЧАЙНИЙ ГРАБУНОК
Масові конфіскації вантажів в РФ, до яких виявилися не готовими китайські постачальники, продемонстрували правильність глобальної стратегії Пекіна, який, не сподіваючись на Росію, активно вибудовує обхідні торгово-логістичні маршрути. Так пишуть китайські ЗМІ.
«Обсяги вантажоперевезень через міжконтинентальний залізничний маршрут знижуються вже кілька місяців, оскільки хвиля конфіскацій товарів російською владою підірвала довіру до проєкту серед китайських логістичних компаній», – повідомляє китайське видання South China Morning Post (SCMP). Один з китайських бізнесменів, які раніше возили свої товари до Європи через Росію, схарактеризував наслідки дій Москви як «сильний удар».
Цікаво, що «конфіскація» дозволяє Росії залишати собі і ті товари, поставки яких заборонені західними санкціями, так як вони можуть бути використані для виробництва озброєнь.
Обмеження, серед інших, вдарили по російських імпортерах. Китайські постачальники почали відмовляти у відправці через РФ найбільш безневинного товару. Зокрема – металопродукції, металевої фурнітури, авіаційних запчастин та багато іншого. Один з операторів ринку перевезень розповів виданню The Moscow Times: «Наші агенти буквально бігають тепер по залізничній станції з крилом від Boeing і не знають, як його відправити».
КИТАЙ ШВИДКО ЗНАЙШОВ АЛЬТЕРНАТИВНІ ШЛЯХИ В ОБХІД РФ
У результаті піврічного російського бану на китайські товари Пекін почав активні пошуки альтернативних транспортних магістралей доставки своїх товарів до Європи в обхід Росії. Перші результати цього пошуку вже дають значні фінансові плоди.
На початку березня 2025-го Китай та Казахстан відкрили новий залізничний маршрут, який дозволить возити вантажі до Європи в обхід російської та білоруської території. Потяги з контейнерами тепер прямують через Туркменістан, Казахстан, Іран та Туреччину. Звідтам – до європейських країн. Про це повідомила прес-служба Казахстанської залізниці (КТЖ, “Казахстан темир жолы”).
У рамках проєкту, який був запущений спільно китайською «China Railway Container Transport» (CRCT) та «Казахстан темир жолы», контейнерні потяги з КНР тепер будуть безпечно прямувати в Європу, обходячи Росію з півдня. Перший потяг по такому маршруту вже відправився з китайського міста Ченду до польського міста Лодзь.
Маршрут забезпечить безперебійну доставку вантажів та ефективний зв’язок між країнами. Орієнтовний час у дорозі – 40 днів», – повідомила прес-служба КТЖ.
ГЛОБАЛЬНИЙ ПРОЄКТ НА 8 МІЛЬЯРДІВ ДОЛАРІВ
Одночасно з цим Китай розвиває додаткові 2 залізничні проєкти через країни Центральної Азії та Кавказу. Перший «Транскаспійський міжнародний транспортний маршрут» (ТМТМ) був узгоджений ще 2023-го року. Він пролягає з Китаю через Казахстан, акваторію Каспійського моря, Азербайджан та Грузію.
Другий проєкт – передбачає будівництво нової залізниці через Киргизстан та Узбекистан – до Каспійського моря, звідки вантажі через Туреччину будуть доставлятися до країн Європейського Союзу. Проєкт вартістю цілих $8 млрд (!), який також планується з’єднати з залізницею країн Перської затоки, був затверджений в червні 2024 року, а його реалізацією дуже активно займається китайська China Railway International.
РОСІЯ «НЕ В ЗАХВАТІ»
«Раніше вантажі з Китаю до Європи прямували залізницею через Казахстан, Росію та Білорусь. Однак з початком війни в Україні велика кількість компаній припинили використання російської території для транзиту», – відзначає вашингтонський аналітичний центр Jamestown Foundation.
«Для Китаю важливий інший шлях виходу на Захід та на Схід, окрім Росії. Маршрут через Росію більше не є безпечним. Шлях до Європи може бути несподівано закритим, як і раніше. Тому для Китаю максимально важливо освоєння нових шляхів», – каже експерт з проблем країн Центральної Азії Jamestown Foundation Девід Канкаріні.
Росія «не в захваті» від усіх цих проєктів, але вона не може відкрито виступати проти цього, – відзначає директор лондонського аналітичного центру Central Asia Due Diligence Алішер Ільхамов. «В іншому випадку Росія піде на конфлікт із Китаєм. Зараз же Китай є її союзником. Тому в Москві немає особливого ентузіазму», – підсумовує ситуацію Ільхамов.
ОБСЯГИ КИТАЙСЬКОГО ТРАНЗИТУ ЧЕРЕЗ РФ КАТАСТРОФІЧНО ПАДАЮТЬ 3 РОКИ ПОСПІЛЬ
За офіційною інформацією обсяг транзиту китайських товарів до Європи через РФ лише за перший рік повномасштабної російсько-української війни (2022-й) обвалився на 30%. І це був лише початок. За перші півроку 2023-го Транскаспійський міжнародний транспортний маршрут (ТМТМ) в обхід РФ збільшив обсяги «обхідного» транзиту на 77% і сягнув позначки 1,3 млн тонн.
Обсяг вантажоперевезень через ТМТМ за 2024 рік виріс ще на 62% – до 4,5 млн тонн. Про це у лютому 2025-го заявив прем’єр-міністр Казахстану Олжас Бектенов.
Також одним із найбільших досягнень проєкту стало зменшення термінів доставки товарів із Китаю. Тепер до Азербайджану вони прибувають за 11 днів, а до Грузії – за 14 днів. Такі дані озвучив представник Казахстанської залізниці на форумі ТМТМ у китайському місті Сіан. Прогрес став можливим через активне використання казахсько-китайського терміналу в Сіані, який відіграє провідну роль в ефективній реалізації проєкту.
P.S. Натомість російської складової в такому транзиті китайських товарів до Європи вже немає… Немає і мільярдів доходів…

Єгор Чечеринда, журналіст, військовослужбовець, офіцер ЗСУ
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама